Na barvě nezáleží

Milan Katovský, jednatel BMC Brno

„Ochutnávky extra virgen olivových olejů se dají přirovnat k ochutnávání vín. Ve Španělsku se ochutnávači olejů říká katador. Ten má za úkol hodnotit zejména vůni a chuť. Někteří spotřebitelé se mylně domnívají, že záleží i na barvě olivových olejů, a myslí si, že čím je olej zelenější, tím je kvalitnější. Důkazem, že tomu tak není, je fakt, že každý z katadorů při vlastní ochutnávce olivových olejů používá výhradně tmavomodrých skleněných misek, které ve své dlani následně zahřeje na cca 28°C. Tím docílí optimální teploty k uvolnění vonných a chuťových látek připomínající zejména různé druhy ovoce.

Ochutnávají se jen ty nejkvalitnější olivové oleje, které se vyrábějí pouze z oliv sbíraných v prvních čtrnácti dnech v říjnu a jejichž kyselost (tzn.dochucení) není vyšší než 0,4°. Zde je potřeba uvést, že výrobci již nemusejí na extra virgen olivových olejích uvádět stupeň kyselosti, podle kterého se spotřebitel mohl při prvním pohledu orientovat v kvalitě výrobku. Příslušný stupeň užité kyselosti je odvozen od vlastního názvu.“

Společnosti BMC Brno, která na český trh dováží oleje ze Španělska, se při představování novinek osvědčuje spolupráce s Velvyslanectvím Španělska a andaluskou agenturou Extenda. Obě instituce pravidelně každý rok organizují v jednom z největších českých obchodních řetězců speciální prodejní akci, kde jednotliví importéři ze španělského teritoria nabízí zejména nové výrobky španělských producentů. Součástí akce je doprovodný program spojený ochutnávkou a informacemi o zboží.

BMC Brno na český a slovenský trh importuje v nejrůznějších baleních (0,25l až 20l) dva nejužívanější druhy olivových olejů extra virgen a pomace. „V loňském roce se nám podařilo najít v obrovské nabídce španělských producentů další dva zajímavé formáty balení. Prvním je Extra Virgen olivový olej v jednoporcovém balení, určený zejména pro síť horeca. Současně ale pracujeme i na jeho zařazení do obchodních řetězců. Spotřebitelé ho tak budou moci využít například při cestování,“ říká Milan Katovský, ředitel společnosti BMC Brno. Druhou novinku představuje Extra panenský olivový olej v balení Tetra Pak. Tento olej je z prvního lisování za studena a jeho největší přednost spočívá v uchování vitamínu E, který je v běžném balení - sklo či PET láhev - na přímém světle znehodnocen. „Právě balení Tetra Pak umí ponechat jak uvedený vitamín E, tak i ostatní výživné a organoleptické hodnoty,“ doplňuje Milan Katovský.